Wie is de doelgroep?
Wie is je klant
Hoe bepaal je je ideale doelgroep?
De grootste fout die gemaakt wordt bij het starten van een webshop? Het niet weten wie je ideale klant is! jij richt je op mensen die mogelijk iets kopen in je webshop. Maar wie wil je nu echt als klant binnenhalen?
Je doelgroep is belangrijk. Verdiep je in je ideale klant.
Interview bestaande klanten en stel gerichte vragen. Probeer overeenkomsten te vinden en maak hiermee een profiel van je ideale klant. Plaats je ideale klant in een hokje (niet meer van deze tijd maar dit helpt je echt)
- Waar wonen ze (stad, regio, type huis, etc)
- Leeftijd, geslacht, beroep, getrouwd, kinderen? etc
- Waar hebben ze interesse in? Wat doen ze in hun vrije tijd
- Welke Social media, kranten, nieuws, tv /radio zenders gebruik ze
- Hoe ziet hun dag eruit? Hoe ziet hun leven eruit?
- Wat verwachten ze van service, hoe worden ze graag geholpen?
- Waarom kopen ze je producten, wat los je voor ze op?
- Waarom kopen ze je product niet? Welke merken kopen ze nog meer?
- Wanneer kopen ze meer producten?
- Wat vinden ze belangrijk, welke doelen hebben ze?
Er zijn nog veel meer vragen die je aan jouw product kan koppelen om meer inzicht in je doelgroep te krijgen. Wees hier creatief in en verplaats je goed in je (mogelijke klanten)
Maak met deze informatie een profiel van je ideale klant. Gebruik alle overeenkomsten.
Schrijf ook alle vragen op die een klant mogelijk zou kunnen vragen over je product. Je moet antwoord kunnen geven op veel vragen. Dit gaat je helpen de verkoop te vergroten.
Jij bepaalt uiteindelijk wie je klant wordt. Niet de klant zelf.
Geef een antwoord